LuftLycka

Direktlänk till inlägg 22 november 2012

Busiga Winnie

Av Olivia - 22 november 2012 12:34

Har longerat, haft frihetsdressyr och löshoppat Winnie. Även fast jag är sjuk så måste hon motioneras! Blev ca 1h longering där hon fick använda alla gångarter fritt med endast en kapson. Inga hjälptyglar utan vara motion och så fick jag samtisigt titta på hur hon rörde sig. 


Förrst gick jag och hämtade busen i hagen, hon var väldigt busig om man utrycker sig så, ville inte fångas in förens jag hade sprungit efter henne ett tag.       

Haha hon är ju sockersöt  Bockade och hade sig också.


Sen tog jag in en lerig häst, hon hade precis rullat sig när hon slutat springa ifrån mig. Hon brukar inte vara så himla smutsig eller "bråkig" men hon hämnades väl för att jag inte red henne igår. Så jag tog in henne och fick stå och rykta ca en halvtimme innan smutsen var borta. Jag vill absolut inte att hon får mugg eller skadas på annat sätt av leran om den kläms mellan henne och sadeln tex.


Sen så började jag med att longera som uppvärmning. Lät henne skritta 5 min i varje varv men i en snäv cirkel och ett spö framför henne så att hon inte skulle springa iväg. Som om det hjälpte  Hon hade ingen respekt för mig. Så i traven sprang jag istället bredvid henne så att det inte blev galopp i varje varv innan jag lät henne trava i en snäv 10m cirkel i diameter. Sötisen sprang i sidlet om ni fårstår vad jag menar   I andra varvet gick det bättre och hon lyssnade, så jag saktade av till skritt tog ut volten till 20 meter och löt henne galoppera! Efter några (massa) bocksprång lydde hon och bytte varv nästan av sig själv. Så jag travade och skrittade av på ca 15 min och tog på henne tränset men tog på henne grimman och flugskyddet istället. Jag tog flugskyddet för att hon brukar bli lite lugnare med att springa iväg då hon inte ser lika bra. 

Men hon busade ändå!    


Wow! Det är tur att jag hade med kameran idag! Det var ju lite svårt att fota på longeringen men nu gick det ju bra! Som belöning fick hon löshoppa en oxer på 80 cm, ett trippelbarr på 70 cm, och två räcken på 120 cm! Kunde tyvvär inte fota då jag hade fullt upp med att se till att hon inte sprang iväg efteråt. Hon fick hoppa två gånger innan jag ledda och travade+skrittade av henne, t og av henne flughuvan så att hon såg ordenligt såklart!  


Kram O

 
 
Peter

Peter

22 november 2012 17:04

Hej! Equipharma Scandinavia har en patenterad salva mot mugg! Många veterinärer som är väldigt nöjda med den! finns att beställa 14dagars-kur på info@equipharma.se eller eftersom webshoppen är under uppbyggnad så får man antingen maila dit eller ringa 0703025371! Salvan kostar 350kr ink moms och frakt för 14 dagsbehandlingar!

http://www.equi.se

 
F

F

23 november 2012 13:15

Heeej!
Vad kul att du trivs med henne!!
Sockersöt är hon som bara den, men förstår du om jag säger att hon kan vara lite svår att bygga band med?
Saknar min buspålle "lite" men hoppas det går frammåt för er!
kram F

http://www.rosendhal.bloggplatsen.se

Olivia

23 november 2012 14:07

Ja jag trivs jättebra med henne! Hon är snygg på vintern också:D

Jaaa... jag förstår exakt vad du menar! I hanteringens början var hon lite nafsig men jag tycker att jag har fått ett bra band på marken. Däremot uppe på ryggen är det annorlunda;-)JAg har fortfarande inte fått något band där:( men det går bättre!

Jag förstår att du saknar henne! Hon är ju en riktig päärla!

Kram O

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olivia - 13 maj 2013 08:56

Jag är sjuk idag igen, men ska ändå motionera mina hästar. Så Pix kommer att longeras en timme och Firefox kommer att jobbas i dressyr i skritt och kanske trav beroende på. Hon kommer at gå mycket i en låg och lång form för att bättra på den. Pix kom...

Av Olivia - 12 maj 2013 17:54

Heej!   Ska skriva en kort uppdatering om dagen! Jag red ut med Firefo i en grupp med andra där jag travade henne och skrittade i ca en halvtimma, sedan red v in i ridhuset och galloperade någr varv. Sen så red vi av dem. Vi var i ridhuset en kva...

Av Olivia - 12 maj 2013 17:54

Heej!   Ska skriva en kort uppdatering om dagen! Jag red ut med Firefo i en grupp med andra där jag travade henne och skrittade i ca en halvtimma, sedan red v in i ridhuset och galloperade någr varv. Sen så red vi av dem. Vi var i ridhuset en kva...

Av Olivia - 12 maj 2013 15:47

Stallpollen har ordnat tävling och jag ville testa att se om Pix kan något om tävlingar efter vintern XD hon har fått gå i hagen med Firefox och haft mycket vila. Det har Firefox också dessvärre. Men man ska inte tvinga sig själv. Jag tog 60 cm fö...

Av Olivia - 7 maj 2013 13:35

hjälm    Pix     Pix sliter och drar så mycket när man väl visar att hon ska ut från hagen nu på våren. Så jag har grimma på henne av dtt här slaget. Men jag sättr på denna gimma och försöker ha den nu ett tag som symbol för v...

Presentation

Välkommen till LuftLycka!
Jag som driver bloggen kan ni antingen kalla O eller LuftLycka. Jag har fem hästar hemme varav tre som ridhästar!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards