LuftLycka

Alla inlägg under februari 2013

Av Olivia - 23 februari 2013 10:30

Nu tänkte jag ta upp tid om hästar och hage tex. 

Många kända ryttare och förebilder låter inte hästarna gå i en hagen, säkert andra ryttare också.

En OS-ryttare vid namn Tinnie vet jag brukar låta dem gå i hage och det tycker jag är BRA! Hon är en förebild för många ryttare och jag hoppas att dem tar efter henne, då hon är en bra ryttare på andra vis också.

Man måste inte låta hästarna gå i hage tiotal timmar, men minumummått tycker jag då är att ÅTMINSTÅNE låta hästen gå 1-2 timmar i hagen när man inte rider dem. Om man känner att man inte vill låta dem vara ute så länge så: Rid dem, gärna mer än en timme, ta en promenad eller gå och låt den beta. Om man gör det så behöver den inte vara i hagen så länge.


Själv brukar jag låta mina hästar gå i hagen 6-10 timmar på vintern. Som när jag inte rider dem eller gör så mycket annat  får de oftast stå tio timmar i hagen. (Med inhämtning och en liten vila) Men det beror mycket, på hur varmt det är ocskå!

På sommaren brukar de nästan gå dygnet runt, så därför brukar de inte få så mycket hö, utan istället äta mycket gräs och sånt. Jag vet att många tycker att det är fel, men jag tar självklart hänsyn på vilken häst det är, eller om jag bara hyr den!


Jag låter också mina hästar gå tillsammans i en hage då jag tycker att de känns mycket lugnare och bättre ridmässigt. Hästar är ändå flockdjur. Som jag har skrivit förut: På vintern tar jag det försiktigt däremot med att låta de gå ihop. Inte mer än två eller max tre. Om någon blir lite bråkig kan den gå själv. 

På sommaren brukar jag sätta ihop hagarna och låta fler gå i hagarna. På sommarbetet brukar de få ha riktigt kul  Då kan man oftast se dem springa i flock som på prärien. 


Hut länge brukar ni ha hästen i hage? Brujar den gå med en kompis?

Av Olivia - 21 februari 2013 20:44

I takt med alla andra? Har tagit det lite lugnt då det är få som uppdaterar, vilket gör att jag tappar lusten. Men jag ser när ni kommer tbx;)

Av Olivia - 17 februari 2013 10:42

Bella

Åker i:

Produktbild                Image01




Produktbild



Firefox





Åker I:


Produktbild





ProduktbildBenskydd SetProduktbildProduktbildProduktbildProduktbildProduktbild

Produktbild



Pix

I transporten:











ProduktbildProduktbildProduktbildProduktbildTräns Flying Change RevolutionPannband, smalt guldstrass             Image01








Av Olivia - 16 februari 2013 15:26

Av Olivia - 16 februari 2013 14:36

Damasker storlek ponny




Horze ProTec senskydd, 4 stHorze ProTec senskydd, 4 stBenskydd storlek ponnyFrambenskyddd storlek shetlandsponny



Produktbild

Aachenträns på shetlandsstorlek, pannband och tyglar ingår.

Ledbett som gör så att hästen inte stegrar.

KapsonProduktbildTömkörningsgjord

Produktbild


Grimma i ponnystorlek


 


Av Olivia - 16 februari 2013 14:17

Morgon: 1 dl havre, 1 kh hö

Lunch: Hö

Mellamål: T.ex 1 morot

Kväll: 3 kg hö 2 dl betfor

Av Olivia - 16 februari 2013 09:24

Idag var det 7 grader kallt. 


Så här kommer Outfitsarna vi hade:


Jag :

ProduktbildProduktbildProduktbildProduktbildProduktbild


Pix:

ProduktbildProduktbildHorze martingalProduktbildTräns Jump Off RevolutionPannband, klinker

Benskydd Set


(Det här settet i hagen då hon drar mycket för tillfället)


Firefox:


ProduktbildPannband, smalt guldstrassProduktbildProduktbild



Produktbild(Söta vintersettet)


Bella


Halsförlängare   Produktbild


                Image01



(Sket i mitt tidschema)

Presentation

Välkommen till LuftLycka!
Jag som driver bloggen kan ni antingen kalla O eller LuftLycka. Jag har fem hästar hemme varav tre som ridhästar!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards