LuftLycka

Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Olivia - 1 februari 2013 09:00

Nu ska jag skriva VaRFÖR jag just valde Firefox. Jag fick insperation av en annan IRL-blogg som jag inte länkar på grund av respekt.


För det första valde jag inte utan fick henne som en gåva. Hon var då en liten söt islandshäst men VÄRRE än en shettis. Hon testade mig himla mycket. När den andra ryttaren red var det inget problem, men när folk som inte hade ridit henne satte sig upp blev hon envis...

Det hade de tränat på mycket. Men sen så gav ryttaren henne till mig på grund av att Firefox var halt på grund av att hon hade sprungit i hagen och sträckt sig.

Hon fick promenaras i hopp om att det skulle bli bra. Det var nästan helt säkert att hon skulle det men det skulle ta flera år.

Sen ett år efter sa veterinären att hon var helt frisk- utan risk för att riva upp skadan. Så jag började rida henne.

Först kunde jag knappt rida ut på henne, i ena stunden var hon seg som tuggummi och i andra hyperstark och kunde braka rätt in i skogen. Ändå så red jag henne, eftersom att jag hade fått tro av någon att jag skulle ta hand om henne. Min plan var att sälja henne senare, men så blev det inte.


Knappt ett år efter jag fått henne hade vi tävlat LA med goda placeringar. Hon var en islandshäst och en meritponny av högra grad. Hon kunde spank skritt och galoppombyten. Sen kom SM upp på Soreca.blogg.se som jag anmälde mig till efter ett nogrant val mellan mina hästar. 

Mitt sto gick hela vägen och vann. Snart så var det lag-EM som vi kom tvåa på. Hon var fantastisk.


Men sen när vi var på Gottland kom beskedet. Firefox hade slitit upp sin skada och spansk skritt försvann ur schemat. Då visade det sig att veterinären som sagt att hon var frisk hade en mycket dåligt utbildning. 


Jag letade efter denbäste veterinären i landet och hittade en superbra. Efter en vecka så hade han sett till att hon var fisk genom massage, kyl och massor av sånt, hon har hållit sig frisk hela vägen efter det.




Presentation

Välkommen till LuftLycka!
Jag som driver bloggen kan ni antingen kalla O eller LuftLycka. Jag har fem hästar hemme varav tre som ridhästar!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Besöksstatistik

Fråga mig

2 besvarade frågor

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards